Liikunta

Liikkumisella on monia myönteisiä vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin. Liikunta virkistää, parantaa jaksamista ja unta, tehostaa oppimista, auttaa pitämään painon kurissa sekä vähentää monien sairauksien riskiä.

Nuorten liikuntasuositus on 1½ tuntia päivässä – puolet siitä reippaasti! Liikuntaharrastus pari kertaa viikossa ei vielä takaa suosituksen täyttymistä. Lisäksi voi harrastaa arkiliikuntaa. Päivittäistä liikuntaa voi lisätä pienillä valinnoilla: kävele tai pyöräile kouluun tai töihin ja harrastuksiin mahdollisuuksien mukaan. Käytä portaita hissin sijasta. Jokainen vähintään 10 minuutin pituinen liikuntajakso kerryttää päivittäistä liikuntasaldoasi.

Jotta liikunnasta tulisi osa elämää, on tärkeää, että harrastat liikuntaa itsellesi mieluisin tavoin. Oman lajin löytäminen ei ole aina helppoa, joten kannattaakin kokeilla erilaisia lajeja. Mieti, pidätkö enemmän joukkue- vai yksilölajeista. Haluatko liikkua ohjatusti vai omin ehdoin? Oletko kiinnostunut kilpaurheilusta vai haluatko liikkua vain huvikseen? Vauhti virkistää!

Kuva: UKK-instituutti

Liikunnan lisäksi kannattaa pitää huolta monipuolisesta ravinnosta ja riittävästä levosta. Liikunnasta palautumiseen tarvitaan energiaa, ja palautuminen tapahtuu liikuntaa seuraavan levon aikana. Liikunnan, ravinnon ja levon välinen tasapaino on tärkeää kunnon kehittymiseksi ja jaksamisen kannalta. Se myös ehkäisee ylikuormittumista ja tapaturmia.

Animaatio: TEKOn tietoisku ravinnon tehtävistä (2 min). Lähde: Tervekoululainen.fi/alakoulu/ravinto/

Loimaan liikuntapalvelut: loimaa.fi/liikunta-ja-vapaa-aika

Linkkivinkkejä:
Hyvinvointipolku.fi
Tervekoululainen.fi