Osta ja myy netissä

Kaupankäynti netissä on yleistä. Asioidessa kannattaa selvittää yrityksen taustat. Missä maassa toiminta tapahtuu? Kauanko ostosten toimittaminen kestää ja paljonko se tulee maksamaan? Noudetaanko lähetys postista vai tuleeko se kotiovelle? Millaisia kokemuksia muilla kyseisen kaupan käyttäjillä asioinnista on? Jos tilatut tuotteet eivät olekaan sopivia tai lähetys on väärä, kuinka toimitaan? Jos kaupan nettisivut eivät anna vastauksia, ei niissä kannata asioida.

Jos yritys on suomalainen, kaupan ehdot on oltava esillä suomeksi. Ulkomaisten kauppojen tapauksessa luotettavan nettikaupan käyttäminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä kuluttajansuoja vaihtelee huomattavasti eri maiden ja maanosien välillä. Mahdollisesti saatu ”säästö” ulkomailta tilatessa saattaakin kääntyä tappioksi, mikäli kaikista maksuihin, veroihin ja kuljetukseen liittyvistä asioista ei ole sovittu asianmukaisesti, tai kauppakumppani jättää noudattamatta sovittua. Erityisesti EU-maiden ulkopuolelta tulevien tilausten tullimaksut voivat yllättää.

Alaikäisten tekemät verkko-ostokset vaativat aina huoltajan suostumuksen. Jos suostumusta ei ole, tilaus ei ole sitova. Netissä tehty sopimus on yhtä pätevä kuin kasvokkain allekirjoitettu.

Tilaus vahvistetaan kuitilla tai tilausvahvistuksella, joka tulee yleensä sähköpostiin. Säilytä kaikki sähköpostit, yhteystiedot ja muut viestit, kunnes kauppa on onnistuneesti suoritettu ja ostos ja raha ovat vaihtaneet omistajaa. Nettikaupankäynnin ongelmakohdaksi voi muodostua kaupankäyntikumppanin epärehellisyys. Jos maksettua tuotetta ei ala kuulua eikä myyjään saa enää yhteyttä, on kyseessä mahdollisesti petos. Tällöin asiasta on tehtävä ilmoitus käytetyn osto- ja myyntipalstan ylläpidolle ja poliisille. Vähäisenkin summan menettäminen huijarille kannattaa ilmoittaa.

Jos sinulla ei ole aikaisempaa kokemusta nettikaupankäynnistä ja olet epävarma ostamisesta, kannattaa kysyä neuvoja vanhemmilta tai muilta aikuisilta.

Lähde: Nuortenelämä.fi